Základní škola a Mateřská škola
Sedlec, okres Břeclav,
příspěvková organizace
Sedlec 101, Sedlec, 691 21
IČO: 69749779
DATOVÁ SCHRÁNKA: 7qpcpet
S čím vám můžeme pomoci?
PŘESHRANIČNÍ ŽÁKOVSKÝ PROJEKT O KLIMATU
Ve spolupráci s
PŘESHRANIČNÍ ŽÁKOVSKÝ
PROJEKT O KLIMATU
TANDEMOVÝ MINIPROJEKT S RAKOUSKOU ŠKOLOU
Název a stručný popis miniprojektu
Obnova zahrady - podpora přirozené biodiverzity v krajině
Doba trvání: říjen 2024 – květen 2025
Popis projektu
Záměrem projektu je obnova přírodní zahrady za naší školou. Zahrada je využívána žáky i širokou veřejností pro odpočinek i sportovní vyžití. Našim cílem je vytvořit podmínky pro zajištění potravy a příbytků co největšímu počtu živočišnýchdruhů, jako jsou zejména opylovači, drobný hmyz a ptáci našich zahrad. Výsadbou pestré škály různých druhů rostlin, stromů a keřů a vybudováním hmyzích příbytků, budek a krmítek pro ptáky. |
Vzdělávací cíle miniprojektu
Postoje - zodpovědný a šetrný přístup k přírodě a životnímu prostředí. Vědomosti - učení se z vlastní zkušenosti, prostřednictvím jiných, pochopení významu nových slov jako je klima, biodiverzita, biotop - ekosystém; rostliny, živočichové - podmínky k životu; práce s informacemi. Dovednosti - komunikační dovednosti; schopnost plánování, řízení, kooperace; vyhledávání informací; finanční gramotnost. Manuální zručnost; práce v zahradě; práci s nástroji, přírodními materiály.
|
Cíl projektu
Hlavní cíl: Obnova přírodní zahrady pro zachování a podporu přirozené biodiverzity v krajině Dílčí cíle: - zasadíme pět stromů, keře v zahradě; - vysejeme květinový záhon; - vytvoříme prostor na bioodpad; - zhotovíme dva velké hmyzí příbytky, tři budky a dvě krmítka pro ptáky; - vytvoříme informační panel pro veřejnost. |
O jakou změnu usilujeme a jak souvisí s klimatem?
Důvodem je, jak již napovídá název, podpora zachování přirozené biodiverzity v krajině. Podpora biologické rozmanitosti zahrady a zajištění přirozeně stabilního ekosystému je jednou z hlavních myšlenek tohoto projektu. Živočichům kvůli klimatické změně ubývají přirozené biotopy. Rostoucí teploty, změny srážek a častější extrémní počasí způsobují, že se mnoho druhů rostlin a živočichů nedokáže přizpůsobit novým podmínkám a jejich výskyt se mění nebo zcela zaniká. To může vést ke změnám v ekosystémech a narušení potravních řetězců. |
Environmentální hledisko a udržitelnost
Budeme pracovat s přírodními materiály, které získáme jako odpadový produkt od místních podnikatelů, využijeme také obsah místního sběrného dvora - recyklace odpadových materiálů. Přírodní materiály pro zhotovení hmyzích hotelů a krmítek budeme získávat rovněž sběrem přírodnin v okolí. Budou používány ekologicky šetrné a nezávadné nátěry. Při realizaci projektu budou žáci v rámci jednotlivých manipulačních a výrobních činností využívat především vlastní energii a sílu. Případnou obnovu a funkčnost budou zajišťovat další "noví" žáci naší školy, případně děti z mateřské školy. Finanční náročnost v tomhle ohledu není nijak vysoká. Bude zajištěna běžným rozpočtem naší školy. Do budoucna se však chceme věnovat také tématu zadržování vody v krajině, který sice není součástí tohoto projektu, avšak má velkou souvislost. |
Časový harmonogram
Časový harmonogram bude aktualizován s ohledem na aktuální počasí. Podzim: - zmapování terénu (školní zahrady) - říjen; - získávání a třídění informací, plánování konkrétních činností a aktivit ze strany žáků (vytvoření harmonogramu jednotlivých kroků) - listopad; - první online setkání s rakouskou školou - vzájemné pozdravení, představení projektů - listopad; - edukativní program na téma biodiverzita zahrady, změny v klimatu - paní Nejezchlebová (Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání) - listopad; - návštěva zahradnictví - výběr stromů, případně keřů s rostlin - listopad. Zimní období: - získávání materiálů (návštěva sběrného dvora, vycházky po okolí obce, oslovení místních podnikatelů pracujících se dřevem) - prosinec; - budování hmyzích příbytků, krmítek a budek pro ptáky - ve spolupráci s rodiči, zaměstnanci obce - leden/únor; - návštěva NZM ve Valticích a jejich edukačních programů (Krajina v Lednicko-valtickém areálu; Příroda všemi smysly) - únor; - výroba informačního panelu - únor; - druhé online setkání s rakouskou školou - únor Začátek jara: - beseda a návštěva šlechtitelské stanice v Lednici - březen; - výsev semen květin, výsadba rostlin a stromů - březen; - umístění hmyzích příbytků, budek pro ptáky - duben; - umístění informačního panelu - duben; Jaro: - osobní setkání s rakouskými přáteli, vzájemné sdílení - květen; - zahradní slavnost s rodiči – květen; - dokončení projektu - hodnocení – druhá polovina května.
|